Bardzo często spotykamy się z pytaniami ze strony Klientów: jaki jest cennik zdjęć produktów, jaki jest cennik zdjęć odzieży, czy cennik w zakresie fotografii kulinarnej.  Co dokładnie składa się na ostateczną cenę zdjęcia produktowego lub zdjęcia odzieży. W dzisiejszym artykule postaramy się nieco przybliżyć ten temat, wyjaśnić skąd biorą się różnice w kosztach oraz od czego są one zależne. Zapraszamy do lektury!

Zdjęcia odzieży i produktów kulinarnych – jak jest ustalana cena? Cennik packshot – z czego wynika?

 

  1. Pierwszym i zarazem najważniejszym czynnikiem determinującym finalną cenę zdjęcia produktowego jest ilość przesyłanych (w jednej dostawie) produktów. Sytuacja jest analogiczna do zakupów handlowych – w przypadku małych ilości – cena za pojedynczy produkt zawsze będzie większa od ceny przy ilościach hurtowych. Podobnie jest u nas – przykładowa cena za zdjęcie jednego produktu przy 5 sztukach może oscylować w granicach 35 zł, a przy 50 sztukach – w okolicach 20 zł. Jest to oczywiście przykład reprezentatywny, a każde zlecenie wyceniane jest indywidualnie. Czas potrzebny na przygotowanie studio do sesji zdjęciowej jest taki sam – niezależnie od ilości produktów, dlatego realizując jednorazowo sesję dla danego rodzaju produktów (np. zdjęcia odzieży typu duch – na niewidocznym manekinie) – dla większej ilości, możemy zaproponować lepszą cenę.
  2. Kolejnym istotnym aspektem jest rodzaj materiału / powłoki, z którego wykonany jest dany produkt. Przykład: dla przedmiotów chromowanych, lustrzanych czy szklanych będzie wymagany bardziej czasochłonny proces postprodukcji i przygotowania samego studia niż dla takich produktów, które nie odbijają światła – czyli produktów matowych.
  3. Wielkość produktu –  produkty bardzo małe takie jak np. biżuteria (do których sfotografowania konieczne będzie użycie specjalnych obiektywów makro) zawsze wymagają przeprowadzenia bardziej zaawansowanego retuszu komputerowego – tutaj naprawdę „każdy detal ma znaczenie”. Natomiast fotografowanie produktów o większych gabarytach z reguły wiąże się z innym ustawieniem studia, specjalnie przystosowanym do dużych produktów, a także z odpowiednim rozmieszczeniem oświetlenia. Dłuższy czas obsługi zamówienia przekłada się na wyższą cenę za sesję zdjęciową.
  4. Pola eksploatacji (przeznaczenie) zdjęcia – zdjęcia produktów na aukcje internetowe i do sklepów internetowych – czyli krótko mówiąc do Internetu standardowo udostępniamy w rozdzielczości 1600px natomiast zdjęcia wykorzystywane w druku w rozdzielczościach 3000 px i więcej. Większa rozdzielczość to zdecydowanie więcej zauważalnych szczegółów na zdjęciu, co z kolei wiąże się z większą ilością czasu jaką należy przeznaczyć na dokładniejszy retusz komputerowy zdjęcia.
  5. Tło produktu – w większości przypadków Klienci otrzymują zdjęcie w formacie JPG – na białym tle. Istnieje możliwość zapisu zdjęcia w innych formatach np. TIFF (zwykle format ten jest wykorzystywany do druku) lub PNG – (zdjęcie bez tła – czyli tło na zdjęciu jest “przezroczyste”). Format TIFF oraz PNG wymagają odrębnego przygotowania plików i zwykle są droższe od tradycyjnych zdjęć na białym tle.

Zdjęcia odzieży i produktów kulinarnych – jak jest ustalana cena?

Co dokładnie zawiera się w cenie zdjęcia produktowego / zdjęcia odzieży?

Wyżej zostały wymienione czynniki składowe, wpływające na finalną cenę zdjęcia produktowego, ale co dokładnie zawiera się w tej cenie?

 

Poniżej najważniejsze elementy zawarte w każdym zdjęciu typu packshot / zdjęciu odzieży:

  • Odpowiednie przygotowanie produktu do sesji zdjęciowej czyli rozpakowanie, odmetkowanie, dokładne czyszczenie / polerowanie, w przypadku zdjęć odzieży prasowanie, składanie / rozkładanie produktów.
  • Dobór odpowiedniego tła i oświetlenia a następnie przeprowadzenie sesji zdjęciowej (w przypadku nowego zlecenia będzie to przeprowadzenie sesji próbnej i ustalenie najważniejszych szczegółów umożliwiających realizację sesji głównej).
  • Koszty związane z eksploatacją studia (podkłady, osprzęt, amortyzacja sprzętu, prąd).
  • Kompletny i profesjonalny retusz komputerowy (postprodukcja),
  • Przygotowanie pliku do formatu zgodnego z ustaleniem. Standardowo jest to format odpowiedni dla przeglądarek internetowych czyli JPG (RGB) o wielkości dłuższego boku wynoszącej 1600 px i rozdzielczości 96dpi. Dodatkowo istnieje możliwość przygotowania plików do druku – bez osadzonych profili kolorystycznych. Na życzenie Klienta, zdjęcia produktów mogą zostać udostępnione w innych formatach takich jak np. PNG czy TIFF.
  • Indywidualna licencja na wykonane zdjęcia produktowe. Licencja wystawiona przez Snapshot-Studio.pl dokumentuje prawo do wykorzystywania zdjęć i jest przygotowywana na prośbę Klienta – po zakończeniu zlecenia.
  • Zapis plików z dowolną nazwą lub symbolem produktu – ustalonym przed rozpoczęciem sesji produktowej. Odpowiednie nazewnictwo plików może znacznie ułatwić katalogowanie zdjęć.
  • Dodatkowo całkowicie bezpłatnie – na życzenie Klienta – na zdjęcie produktowe możemy narzucić znak wodny / dowolny tekst / grafikę

Zdjęcia odzieży i produktów kulinarnych – jak jest ustalana cena? - zdjęcia torebek

Dla większej ilości prostych produktów, w Snapshot Studio – cena za zdjęcie typu packshot zaczyna się już od 15 złotych, natomiast zdjęcie odzieży na niewidocznym manekinie (zdjęcie typu duch) od 30 zł. Zapraszamy do kontaktu w celu ustalenia dokładniejszych szczegółów!

Zapraszamy do naszego studio mieszczącego się w Rybniku, a także do kontaktu mailowego: biuro@snapshot-studio.pl lub telefonicznego: +48 722 772 774!