PL
PL EN DE
Napisz do nas: biuro@snapshot-studio.pl
Zadzwoń do nas w godzinach od 8:00 do 16:00 - +48 722 772 774
Strefa klienta / zaloguj się

Blog

Tworzenie kompozycji w fotografii produktowej i zdjęciach aranżacyjnych


Istnieją pewne zasady, których powinieneś przestrzegać, aby Twoja fotografia produktowa posiadała poprawną kompozycję. Wybraliśmy siedem reguł, które uznaliśmy za najważniejsze. Zgodna z tymi zasadami kompozycja sprawi, że temat zdjęcia, którym jest oferowany produkt, będzie widoczny i czytelny. Układ musi być przemyślany, a poszczególne elementy rozmieszczone w taki sposób, aby fotografia produktowa stanowiła zwartą całość i sprawiała, że wzrok oglądającego zatrzyma się na niej na dłużej.



 

Wyróżnij produkt przez wypośrodkowanie


W fotografii produktowej często umieszczamy produkt na środku pierwszego planu. Zastosuj taką zasadę w przypadku packshotów, gdzie masz do czynienia z układem produkt- tło. Dzięki temu znajdzie się on w centrum uwagi, a brak jakichkolwiek zakłóceń sprawi, że spojrzenie oglądającego skoncentruje się jedynie na oferowanym przedmiocie. Możesz też pokazać tylko część produktu, zmuszając widzów do wyobrażenia sobie reszty i uzupełnienia w wyobraźni istniejących luk. 

Dobrym pomysłem w takiej kompozycji jest też stworzenie głębi i wykorzystanie negatywnych przestrzeni. Głębię możesz osiągnąć za pomocą oświetlenia lub kontrastu kolorów, dzięki czemu unikniesz wrażenia dwuwymiarowości produktu.

 





Wybierz kąty kamery, które ukażą najlepsze cechy produktu


Kąty kamery nie tylko sprawiają, że produkty są bardziej interesujące. Spojrzenie w dół pod kątem 45 stopni jest identyczne z tym, gdy nasze oczy patrzą na przedmioty znajdujące się na stołach i półkach. Taka technika sprawia, że ​​produkt wydaje się oglądającemu bardziej przystępny i realistyczny, zupełnie jakby już go posiadał.

 

Odpowiedni kąt kamery może:


  •         dodać obiektowi głębi
  •         pokazać istotne elementy produktu, co przy fotografowaniu na wprost lub pionowo z góry bywa niemożliwe
  •        powiększyć niektóre fragmenty produktów
  •        ukazać dokładniej szczegóły tekstury

Poeksperymentuj i wybierz taki kąt, który podkreśli najlepsze cechy produktu.


 



Użyj negatywnej przestrzeni, aby zdjęcia produktowe ściągały uwagę


Zdjęcia produktowe z przestrzenią negatywną podkreślają nie tylko sam obiekt, ale też otaczającą go pustkę. Choć wzrok odbiorców jest kierowany na produkt, nie da się nie zauważyć obszaru naokoło, który go niejako podkreśla. Przestrzeń negatywna pomaga więc przyciągnąć uwagę do produktów istniejących na zdjęciu. Fotografia produktowa lub fotografia reklamowa często posiada tekst. Jeżeli istnieje taka potrzeba, możesz zostawić trochę miejsca i dodać go w postprodukcji. Jest to często wymóg stawiany przez projektantów podczas tworzenia reklam, który bez przestrzeni negatywnej byłby trudny do zrealizowania. 


Zdjęcia produktowe z użyciem przestrzeni negatywnej mogą być dość trudne do zaaranżowania - często ciężko uniknąć symetrycznego lokowania elementów. Nasza rada: unikaj takiego ustawiania obiektów, przy którym kompozycja wygląda na sztuczną i wymuszoną. Pamiętaj o zasadzie trójpodziału i staraj się do niej stosować.

 




Stosuj nieparzystość, aby uatrakcyjnić zdjęcia produktów


Reguła nieparzystości to ważna zasada kompozycji fotografii. Ciekawą jej cechą jest działanie na podświadomość widza. Umysł łatwo organizuje i porządkuje parzystą liczbę obiektów. Dla przykładu: cztery symetrycznie ustawione elementy podświadomie łączymy w wyobraźni w prostokąt. Powstaje w ten sposób niepotrzebna do niczego ramka. Takie zdjęcia produktów wydają się po prostu nudne. Za to wprowadzenie nieparzystej liczby obiektów generuje napięcie, koncentruje uwagę i budzi zainteresowanie. 


Co jednak zrobić, gdy sfotografować masz tylko jeden produkt? Umieść w scenie dodatkowe elementy, które sprawią, że zdjęcia produktów lub zdjęcia reklamowe zyskają na sile przekazu. Na przykład pianka do golenia będzie dobrze ściągać uwagę odborcy w towarzystwie ręcznika i maszynki do golenia. Pomaga to stworzyć historię, dzięki której obiekt jest bardziej wiarygodny, a zdjęcia produktów ciekawsze.



 



Użyj reguły trójpodziału, aby uzyskać wartościowe zdjęcia produktów


Na pewno znasz regułę trójpodziału z innych dziedzin fotografii. To złota zasada, której uczy się każdy początkujący fotograf. Jest przeciwieństwem umieszczania obiektu w środku kadru. Zdjęcia produktów powinny ukazywać główny obiekt ustawiony na przecięciu linii poziomej i pionowej. Przecięcia te pojawiają się, gdy podzielisz ramkę na trzy równe kolumny i trzy rzędy. Reguła trójpodziału sprawia, że ​​zdjęcia produktów stają się ciekawsze, ponieważ widz angażuje się szukając na nich głównego obiektu.

 





Zastosuj ostrość selektywną, aby produkt wyróżniał się z tła


Ostrość selektywna to technika umożliwiająca Ci wybór części obrazu, która ma być ostra. Fotografie produktów najczęściej prezentują zasadę ostrego pierwszego planu, którym jest przedmiot sprzedaży. W przypadku zdjęć w aranżacjach możesz wykorzystać płytką głębię ostrości, aby odpowiednio wyeksponować produkt i skupić na nim uwagę oglądającego. Czasami taka selektywna ostrość to sposób na podkreślenie najbardziej istotnych detali fotografowanego przedmiotu. Fotografie produktów dzięki odpowiedniemu ustawieniu i zorganizowaniu sceny umożliwią Ci przedstawienie historii, nie służąc jedynie do zwykłego pokazywania oferowanych przedmiotów.

 




Użyj diagonali, czyli dynamicznych przekątnych


Kompozycję w kadrze warto też oprzeć na przekątnych. Elementy na zdjęciu można ułożyć wzdłuż jednej, jak i kilku przekątnych. Ukośny kierunek kompozycji nazywamy diagonalą. Nie bez znaczenia jest punkt, z którego wyprowadzamy nasze przekątne. Linie biegnące od górnego lewego narożnika nadają położonym na nich obiektom ekspresyjności. Nie zalecamy Ci stosowania ich w fotografii produktowej, gdyż są raczej domeną tematyki społecznej. W celu stworzenia zdjęcia produktów oprzyj się na przekątnych wyprowadzonych z górnego prawego rogu kadru. Mają one zdecydowanie mniejszy ciężar gatunkowy do udźwignięcia, nie przytłaczają, są pozytywne i lżejsze w odbiorze. 


Stwierdzić przy tej okazji należy, że linie stanowią najmocniejszy element designu, na którym opiera się fotografia produktowa. Dodają do sceny nieco ruchu i sprzyjają koncentracji uwagi na głównym temacie. Diagonala to prosty, ale skuteczny sposób na tchnięcie życia i energii w statyczną kompozycję.




Siedem zasad fotografii produktowej pomoże Ci znaleźć najlepszą kompozycję na której oprzesz wykonywane przez siebie zdjęcia odzieży, zdjęcia katalogowe i reklamowe, zdjęcia biżuterii czy zdjęcia jedzenia. Pamiętaj przy tym, że do każdego przedmiotu potrzebujesz innego podejścia. Zawsze twórz kompozycję, która sprawi, że ​​produkt wygląda najlepiej, a jednocześnie możliwe jest poznanie jego szczegółów.

#kompozycja#aranżacja#kadrowanie#fotografiaproduktowa#fotografiareklamowa
Rafał
Specjalista ds. marketingowo-handlowych
Dodaj komentarz
Wpisz imię*
 
Treść komentarza*
 
0 Komentarze
Chcesz przeczytać
coś innego?

Wróć do listy
w górę
Zgoda na pliki cookies
Witryna wykorzystuje pliki cookies. Klikając przycisk Akceptuję wszystkie, wyrażasz zgodę na to, abyśmy używali ich w celach marketingowych, w tym personalizacji reklam, analizowania ruchu na naszych stronach, a także w celach biznesowych. Więcej informacji o wykorzystywanych plikach cookies znajdziesz w naszej polityce prywatności.
Ustawienia plików cookies
Określ preferencje dotyczące wybranych rodzajów plików cookies:
toggle_on Niezbędne pliki cookies Niezbędne do funkcjonowania strony internetowej pliki cookies, które zawsze muszą być aktywne. Stosowane są w odpowiedzi na działania podejmowane na stronie, takie jak na przykład uzupełnianie formularzy, logowanie do Panelu Klienta, informacja o zgodzie lub sprzeciwie w zakresie określonych plików cookies. Ewentualna ich zmiana przez ustawienia przeglądarki może skutkować zablokowaniem pewnych elementów strony internetowej. Brak możliwości wycofania zgody.
toggle_off Funkcjonalne pliki cookies Ich rola polega na zebraniu informacji pozwalających poprawić efektywność czynności, które są prowadzone w serwisie. Dzięki tym plikom cookies możemy dostosowywać działanie strony do potrzeb i preferencji odwiedzających ją użytkowników, na przykład poprzez zapamiętanie dokonanych wyborów na naszej stronie internetowej.
toggle_off Analityczne pliki cookies Odpowiadają za zbieranie informacji o sposobie korzystania ze strony. Pozwalają lepiej zrozumieć działanie naszej witryny internetowej oraz pozyskiwać informacje na temat tego, które jej podstrony są najbardziej popularne i w jaki sposób użytkownicy poruszają się po serwisie. Dzięki tym plikom możemy lepiej dostosować serwis do oczekiwań użytkowników, zliczać wizyty i otrzymywać informacje o źródłach ruchu na naszej witrynie.
toggle_off Marketingowe pliki cookies Odpowiadają za prawidłowe działanie i optymalizację systemów związanych z działaniami reklamowymi. Informacje z tych plików mogą być udostępniane reklamodawcom, tak aby publikowane w ich serwisach reklamy były odpowiednio dopasowane do oczekiwań użytkownika. Pozwalają one na lepszą personalizację prowadzonej komunikacji.
toggle_off Społecznościowe pliki cookies Pozwalają udostępniać przygotowane przez nas treści za pośrednictwem zewnętrznych mediów społecznościowych, a także powiązać konta w takich mediach z naszą stroną i jej funkcjonalnościami. Odpowiadają również za rejestrację czynności użytkownika, a pozyskane przez nie informacje mogą być użyte na potrzeby działań reklamowych w poszczególnych mediach społecznościowych.
toggle_off Przechowywanie danych bezpieczeństwa Umożliwiają przechowywanie danych związanych z bezpieczeństwem, takich jak funkcje uwierzytelniania, zapobiegania oszustwom i ochrona użytkowników.
toggle_off Personalizacja Umożliwiają przechowywanie związane z personalizacją, np. propozycjami wideo
toggle_off Przechowywanie informacji Umożliwiają przechowywanie informacji związane z funkcjonalnością strony internetowej lub aplikacji, np. ustawienia językowe.