Blog
Jak wygląda rynek E-commerce w Polsce w 2022?
Jak wygląda rynek E-commerce w Polsce w 2022?
Tam, gdzie jedni tracą, inni zyskują. Ta stara prawda jest cały czas aktualna i sprawdza się m.in. w odniesieniu do aktualnej sytuacji gospodarczej w Polsce. Pandemia koronawirusa wielu biznesom położyła kres, ale jednocześnie pozwoliła rozwinąć skrzydła tym przedsiębiorcom, którzy zdecydowali się prowadzić biznes online.
Rekordowe wzrosty w branży e-commerce
Już w 2020 roku, czyli wtedy, gdy zaczęła się pandemia koronawirusa, branża e-commerce zaczęła notować bardzo wysokie wzrosty. W skali światowej poziom handlu elektronicznego wzrósł aż od 28% w stosunku do roku poprzedniego. Zamknięci w domach ludzie, zmuszeni do zmiany swoich przyzwyczajeń konsumenckich, przenieśli swą aktywność zakupową do Internetu. Ten trend utrzymuje się nadal, gdyż ograniczenia epidemiologiczne nie zostały całkowicie zniesione.
Liczby mówią same za siebie. Raporty sporządzone przez PwC wskazują na to, że w 2020 roku rynek e-commerce w Polsce miał wartość 83 mld zł brutto. Jak widać, w e-handlu dzieje się lepiej niż dobrze i nie dziwi fakt, że tak wielu przedsiębiorców, szukając dla siebie nowych dróg rozwoju albo możliwości utrzymania się na rynku, decyduje się na przeniesienie firmy do Internetu. W 2020 roku liczba sklepów internetowych wzrosła o imponujące 21%.
Które sektory notują najlepsze wyniki?
Ograniczenia związane z handlem stacjonarnym spowodowały, że więcej pracy niż zwykle mieli kurierzy i firmy dostawcze. Dowozili oni i dowożą nadal przede wszystkim produkty spożywcze (bardzo dużo osób w obawie o swoje zdrowie zdecydowało się zamawiać podstawowe artykuły spożywcze z dostawą do domu), ale też kosmetyki, artykuły higieniczne oraz ubrania. Sektor e-grocery zyskał na popularności szczególnie na początku pandemii, gdy strach i niepewność były dominującym uczuciem wśród ludzi na świecie. Z czasem wiele osób powróciło do tradycyjnych zakupów spożywczych, ale wielu klientów nadal korzysta z zamówień online, bo ta opcja pozwala zaoszczędzić sporo czasu.
Jak się wyróżnić wśród tak silnej konkurencji?
Giganci e-handlu nie muszą się raczej martwić o zainteresowanie klientów. Właściciele mniejszych sklepów oraz e-biznesów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą online, muszą jednak wykazać się bardzo dużą determinacją i zaangażowaniem, by wyróżnić się i dotrzeć ze swoją ofertą do jak najszerszego grona potencjalnych odbiorców.
Jednym z najbardziej niezawodnych sposobów na to, by budować profesjonalny wizerunek w sieci, jest zadbanie o stronę wizualną sklepu. Ważna jest nie tylko świetnie wykonana fotografia produktowa, ale też wyczerpujące, szczegółowe, pozbawione błędów opisy produktów.