Blog
Cennik packshot – od czego zależy cena fotografii produktowej?
O tym, jak ważne są dobrej jakości zdjęcia produktów, wie każdy właściciel sklepu internetowego. Nieatrakcyjne, mało wyraźne i nie uwypuklające zalet danego artykułu fotografie po prostu – mówiąc kolokwialnie – po prostu nie sprzedają.
Profesjonalny sprzęt do fotografii:
Aby wykonać dobre zdjęcia produktowe w studio, fotograf powinien dysponować doskonałej jakości sprzętem fotograficznym. W grę wchodzi nie tylko aparat i obiektywy (a właściwie co najmniej dwa aparaty – na wypadek gdyby jeden podczas wykonywania zdjęć miał usterkę), ale też sprzęt oświetleniowy, produkty niezbędne do odpowiedniej ekspozycji fotografowanych artykułów, elementy scenografii i wiele innych rzeczy, jakich w studiu fotograficznym po prostu nie może zabraknąć. Nie ma wątpliwości, że zakup tych wszystkich sprzętów to ogromny wydatek, który musi się fotografowi zwrócić, aby jego praca była zwyczajnie opłacalna. Nierzadko dochodzą także comiesięczne koszty wynajęcia pomieszczenia na studio i inne, zwyczajne opłaty, takie jak prąd, woda itp.
Dodatkowe oprogramowanie do obróbki:
Nigdy nie jest tak, że klient, który zamówi sesję produktową, otrzymuje surowe, nieobrobione zdjęcia. Wymagają one jeszcze przed przesłaniem do zleceniodawcy solidnej obróbki graficznej (postprodukcji lub inaczej retuszu). Do tego potrzebne są oczywiście dedykowane programy komputerowe – najczęściej dodatkowo płatne. Nauka posługiwania się nimi także wymagała od fotografa czasu i nierzadko nakładów finansowych, więc te koszty także mają wpływ na ostateczny kształt cennika usług.
Nie bez znaczenia dla kosztów zamówionych zdjęć produktowych jest także rodzaj zdjęć. Niech za przykład posłużą zdjęcia odzieży. Najbardziej popularne typy zdjęć promujących ubrania to fotografie typu flatshot (zdjęcia ubrań na płasko), zdjęcia typu duch na niewidocznym manekinie (zdjęcia produktu bez tła / na białym / szarym tle) i te, w których uczestniczą modele i modelki. Naturalnie ten pierwszy i drugi typ jest mniej kosztowny, gdyż nie wymaga angażowania do pracy żadnych dodatkowych osób, które miałyby reklamowana odzież prezentować. Również fotografowanie samych rzeczy jest nieco łatwiejsze, więc i nie ma konieczności wykonywania dużej liczby zdjęć.
Rodzaj produktu do fotografowania:
Tak, tak! To, co jest fotografowane, również ma znaczenie dla finalnej wyceny kosztów sesji. Łatwo sobie uświadomić tę zależność, jeśli posłużymy się przykładem. Pomyślmy – czy równie prosto jest zrobić atrakcyjne zdjęcie sukienki z bogatym wzorem i falbanami, co np. słoiczka z kremem do twarzy. Odpowiedź nasuwa się sama. Produkty, które „trudno się fotografuje” wymagają więcej wysiłku i zaangażowania, jeśli chodzi o stworzenie atrakcyjnego kadru, który prezentowały je z jak najlepszej strony oraz większych nakładów retuszerskich.
Usługi dodatkowe:
Wprawdzie prostych zdjęć packshotowych ten element dotyczy w minimalnym stopniu, to jednak warto wspomnieć o tym, że nierzadko aby jak najlepiej zaprezentować produkt, konieczne jest wykonanie dodatkowych usług. Chodzi np. o profesjonalne prasowanie albo przygotowanie produktów do fotografii. Jeśli przedsiębiorca chcący zlecić wykonanie sesji produktów z kategorii odzieżowej chce nieco zaoszczędzić na usługach fotografa, powinien we własnym zakresie zadbać o to, by ubrania dotarły do niego w jak najlepszym stanie – wyprasowane i pozbawione wad fabrycznych. Jeśli zdjęcia są wykonywane na modelkach i modelach i dodatkowo nie w studiu, a w plenerze, to koszty takiej sesji automatycznie rosną. Konieczne staje się zatrudnienie stylistek i makijażystek, a nierzadko także uiszczenie dodatkowych opłat związanych z wyjazdem w plener a także przygotowanie odpowiednich umów o użyczenie wizerunku. Jeżeli produkt wymaga złożenia / dodatkowej pracy - również będzie to uwzględnione w cenie zdjęcia.
Opłaty licencyjne:
Aby móc swobodnie posługiwać się przesłanymi przez fotografa zdjęciami i korzystać z nich wedle swoich potrzeb, przedsiębiorca musi liczyć się z zapłatą za prawo do bezterminowego (lub terminowego) wykorzystania zdjęć do celów komercyjnych (umowa licencyjna). Licencja może również przenosić autorskie prawa majątkowe do zdjęć (dodatkowy koszt) oraz zapisy umowy NDA (o zachowaniu poufności)
Renoma fotografa:
Chcąc mieć dobre zdjęcia, raczej nie będziemy szukali oferty amatorów. Profesjonalni fotografowie, którzy mogą pochwalić się imponującym i bogatym portfolio będą się – co naturalne - cenić o wiele wyżej od tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w zawodzie. Na zdjęciach produktowych naprawdę nie warto oszczędzać. Ta inwestycja z pewnością się zwróci, bo klienci po prostu chętniej kupują rzeczy, które zaprezentowane są w atrakcyjny sposób. Ta prosta prawda sprawdza się w sprzedaży przez Internet w 100%.
Podsumowując czynniki, które wpływają na finalną cenę packshotów (lub innych zdjęć reklamowych) to:
Klient, który ma zdecydować się na zakup danej rzeczy w sieci, z dużym prawdopodobieństwem wybierze ofertę sklepu, w którym fotografia produktowa jest na wysokim poziomie. Nierzadko przedsiębiorcy sprzedający swoje produkty za pośrednictwem Internetu dziwią się, że za zdjęcia produktowe wykonane w profesjonalnym studiu fotograficznym trzeba sporo zapłacić. Tym jednak, z czego często nie zdają sobie sprawy, jest to, że aby zrobić sesję na wysokim poziomie, trzeba wykonać ogrom pracy. To właśnie o czynnikach mających wpływ na koszty reklamowej sesji zdjęciowej będzie traktował poniższy tekst.
Cennik zdjęć produktowych typu packshot - od czego zależy cena?
Profesjonalny sprzęt do fotografii:
Aby wykonać dobre zdjęcia produktowe w studio, fotograf powinien dysponować doskonałej jakości sprzętem fotograficznym. W grę wchodzi nie tylko aparat i obiektywy (a właściwie co najmniej dwa aparaty – na wypadek gdyby jeden podczas wykonywania zdjęć miał usterkę), ale też sprzęt oświetleniowy, produkty niezbędne do odpowiedniej ekspozycji fotografowanych artykułów, elementy scenografii i wiele innych rzeczy, jakich w studiu fotograficznym po prostu nie może zabraknąć. Nie ma wątpliwości, że zakup tych wszystkich sprzętów to ogromny wydatek, który musi się fotografowi zwrócić, aby jego praca była zwyczajnie opłacalna. Nierzadko dochodzą także comiesięczne koszty wynajęcia pomieszczenia na studio i inne, zwyczajne opłaty, takie jak prąd, woda itp.
Dodatkowe oprogramowanie do obróbki:
Nigdy nie jest tak, że klient, który zamówi sesję produktową, otrzymuje surowe, nieobrobione zdjęcia. Wymagają one jeszcze przed przesłaniem do zleceniodawcy solidnej obróbki graficznej (postprodukcji lub inaczej retuszu). Do tego potrzebne są oczywiście dedykowane programy komputerowe – najczęściej dodatkowo płatne. Nauka posługiwania się nimi także wymagała od fotografa czasu i nierzadko nakładów finansowych, więc te koszty także mają wpływ na ostateczny kształt cennika usług.
Rodzaj zdjęć:
Nie bez znaczenia dla kosztów zamówionych zdjęć produktowych jest także rodzaj zdjęć. Niech za przykład posłużą zdjęcia odzieży. Najbardziej popularne typy zdjęć promujących ubrania to fotografie typu flatshot (zdjęcia ubrań na płasko), zdjęcia typu duch na niewidocznym manekinie (zdjęcia produktu bez tła / na białym / szarym tle) i te, w których uczestniczą modele i modelki. Naturalnie ten pierwszy i drugi typ jest mniej kosztowny, gdyż nie wymaga angażowania do pracy żadnych dodatkowych osób, które miałyby reklamowana odzież prezentować. Również fotografowanie samych rzeczy jest nieco łatwiejsze, więc i nie ma konieczności wykonywania dużej liczby zdjęć.
Rodzaj produktu do fotografowania:
Tak, tak! To, co jest fotografowane, również ma znaczenie dla finalnej wyceny kosztów sesji. Łatwo sobie uświadomić tę zależność, jeśli posłużymy się przykładem. Pomyślmy – czy równie prosto jest zrobić atrakcyjne zdjęcie sukienki z bogatym wzorem i falbanami, co np. słoiczka z kremem do twarzy. Odpowiedź nasuwa się sama. Produkty, które „trudno się fotografuje” wymagają więcej wysiłku i zaangażowania, jeśli chodzi o stworzenie atrakcyjnego kadru, który prezentowały je z jak najlepszej strony oraz większych nakładów retuszerskich.
Usługi dodatkowe:
Wprawdzie prostych zdjęć packshotowych ten element dotyczy w minimalnym stopniu, to jednak warto wspomnieć o tym, że nierzadko aby jak najlepiej zaprezentować produkt, konieczne jest wykonanie dodatkowych usług. Chodzi np. o profesjonalne prasowanie albo przygotowanie produktów do fotografii. Jeśli przedsiębiorca chcący zlecić wykonanie sesji produktów z kategorii odzieżowej chce nieco zaoszczędzić na usługach fotografa, powinien we własnym zakresie zadbać o to, by ubrania dotarły do niego w jak najlepszym stanie – wyprasowane i pozbawione wad fabrycznych. Jeśli zdjęcia są wykonywane na modelkach i modelach i dodatkowo nie w studiu, a w plenerze, to koszty takiej sesji automatycznie rosną. Konieczne staje się zatrudnienie stylistek i makijażystek, a nierzadko także uiszczenie dodatkowych opłat związanych z wyjazdem w plener a także przygotowanie odpowiednich umów o użyczenie wizerunku. Jeżeli produkt wymaga złożenia / dodatkowej pracy - również będzie to uwzględnione w cenie zdjęcia.
Opłaty licencyjne:
Aby móc swobodnie posługiwać się przesłanymi przez fotografa zdjęciami i korzystać z nich wedle swoich potrzeb, przedsiębiorca musi liczyć się z zapłatą za prawo do bezterminowego (lub terminowego) wykorzystania zdjęć do celów komercyjnych (umowa licencyjna). Licencja może również przenosić autorskie prawa majątkowe do zdjęć (dodatkowy koszt) oraz zapisy umowy NDA (o zachowaniu poufności)
Renoma fotografa:
Chcąc mieć dobre zdjęcia, raczej nie będziemy szukali oferty amatorów. Profesjonalni fotografowie, którzy mogą pochwalić się imponującym i bogatym portfolio będą się – co naturalne - cenić o wiele wyżej od tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w zawodzie. Na zdjęciach produktowych naprawdę nie warto oszczędzać. Ta inwestycja z pewnością się zwróci, bo klienci po prostu chętniej kupują rzeczy, które zaprezentowane są w atrakcyjny sposób. Ta prosta prawda sprawdza się w sprzedaży przez Internet w 100%.
Podsumowując czynniki, które wpływają na finalną cenę packshotów (lub innych zdjęć reklamowych) to:
- Rodzaj zdjęć
- Rodzaj produktów
- Ilość zdjęć
- Zamówione usługi dodatkowe
- Przygotowanie produktu
- Pola eksploatacji
- Opłaty licencyjne
Agnieszka
Założyciel, Fotograf, Retuszer, Grafik
Ponad 10 letnie doświadczenie w fotografii komercyjnej, retuszu komputerowym oraz projektowaniu. Pierwsza linia w kontakcie telefonicznym i mailowym. W pracy - perfekcjonistka pod każdym względem :)