Jakiś czas temu w internecie zagorzała burzliwa dyskusja – czy sukienka, którą zamieściła w sieci szkocka piosenkarka Caitlin McNeil ma kolor niebiesko czarny czy biało złoty. Niby odpowiedź wydawała się wszystkim prosta – „jak to jaki ma kolor – powiedziała znajoma – przecież od razu widać że jest niebiesko czarna!”…Z kolei stojący po prawej stronie monitora znajomy wybuchł śmiechem i zapytał czy wszystko z nią w porządku – „przecież widzę, że jest biało złota”… To wywołało między nami debatę na temat postrzegania kolorów. 

Ze względu  na  specyficzną  budowę narządu wzroku u człowieka, postrzeganie barw zależy od wielu czynników, wśród których najważniejsze to: 

– właściwości  spektralne  oglądanej powierzchni, 
– rodzaj źródła światła, którym powierzchnia jest oświetlona (rodzaj iluminantu), 
– kierunek obserwacji, 
– jasność i kolor tła, 
– wielkość oglądanej próbki, 
– indywidualne cechy narządu wzroku danej osoby*

(*źródło: http://www.atm.edu.pl/29020.xml)

Wyżej wymienione czynniki mają znaczący wpływ na indywidualne postrzeganie koloru omawianej sukienki.

 The_Dress_(viral_phenomenon)

Dobrym przykładem podobnej iluzji optycznej może być zaprezentowana przez eksperta z dziedziny optyki Edwarda H. Adelsona – szachownica z walcem rzucającym cień, na której pola „A” i „B” są tego samego koloru. Jednak na pierwszy rzut oka można powiedzieć, że „A” jest na polu ciemnym a „B” na polu jasnym.szachownica_edward_h_adelson

 Powyższy przykład idealnie prezentuje złudzenie, które wywołuje krążąca w internecie fotografia sukienki.optical-2optical-2r

(źródło: http://www.dogonews.com/)

Oczywiście kolejną kwestią jest to na jakim sprzęcie wyświetlamy dane zdjęcie: inaczej będzie postrzegane na laptopie (gdzie znaczenie ma również kąt nachylenia matrycy, a nawet padające na nią światło), a inaczej na monitorze postawionym w zacienionym pokoju. To niestety nie wszystko – istotne jest nawet to w jakiej przeglądarce wyświetlany jest obraz – nasycenie kolorów w Internet Explorer różni się od Google Chrom czy Firefox. Jest jeszcze mnóstwo innych czynników, które wpływają na to jak widzimy kolor danego produktu, ale nie będziemy się w nie zagłębiać w dzisiejszym artykule. Jeśli zajdzie taka potrzeba to powrócimy do tematu w przyszłości.

Tymczasem zamieszczamy jeszcze kilka najciekawszych interpretacji zamieszania wokół sukienki –  wykorzystanych m. in. przez znane marki na potrzeby marketingu:

lego_dress

blueandblack1

(źródło: http://3dprint.com/47956/blue-and-black-dress-white-gold/)

oreo_dress

mms_dress