Fotografia odzieży to szczególna dziedzina fotografii reklamowej – wymagająca odpowiedniej wiedzy i przygotowania. Zdjęcia odzieży można wykonać na kilka sposobów:

– na płasko (flatshot);

– na modelu (fashion / lookbook);

–  na tradycyjnym manekinie / wieszaku;

–  na tzw. niewidocznym manekinie – czyli wykonanie zdjęcia typu „duch”.

 

Każdy z tych sposobów charakteryzują inne aspekty – dopasowane do specyfiki danej branży.

Przedstawienie produktu na płasko jest jedną z wielu metod wykorzystywanych w fotografii reklamowej odzieży. Wymaga odpowiedniego i precyzyjnego dopasowania produktów – tak aby powstałe na ubraniach zagniecenia tworzyły spójną całość. Bardzo ważnym w tego rodzaju fotografii jest prawidłowe ustawienie kąta padania i siły natężenia światła. Flatshoty idealnie sprawdzają się w fotografii ubrań dziecięcych i niemowlęcych – ze względu na swą charakterystykę, różnorodność oraz mnogość rozmiarów.

 

Zdjęcia na modelu / modelce nazywane często zdjęciami fashion lub lookbookami wykonywane są w studio fotograficznym bądź w plenerze. Charakteryzuje je bardzo duża różnorodność i dynamiczność. Do przygotowania takiej sesji bardzo często zatrudniany jest wizażysta i fryzjer dbający o aspekt wizualny modela. Istotnym przy decydowaniu się na ten rodzaj zdjęć – jest odpowiednie zaplanowanie budżetu oraz czasu realizacji zlecenia.

 

 

Trzecim typem zdjęć odzieży jest zdjęcie na manekinie lub wieszaku. Wcześniej przygotowany produkt (wyprasowany i wyczyszczony) zakładamy na manekina bądź wieszak, wykonujemy zdjęcie po czym przystępujemy do bardziej czasochłonnej obróbki graficznej. Na tak wykonanym zdjęciu pozostają widoczne elementy manekina.

Ostatnim opisywanym sposobem jest wykonanie zdjęcia typu duch. Zdjęcia te ukazują ubrania w naturalnym ułożeniu na ciele, dzięki czemu Klient może sobie wyobrazić jak dany produkt będzie wyglądał w rzeczywistości. Zdjęcia tego typu pozwalają także wypracować pewien standard dla serii produktów – np. wszystkie koszulki danej marki wyglądają tak samo – tzn. mają ten sam kształt i ułożenie – przez co wyglądają jednolicie. Tak wypracowany standard zachowany jest przy każdym kolejnym zleceniu.  Zdjęcia typu duch wykonuje się na manekinie, który w procesie postprodukcji – zostaje wycięty ze zdjęcia. Zazwyczaj wykonuje się kilka ujęć i łączy się je w jedno podczas retuszu w programie graficznym. Jest to czasochłonny i skomplikowany proces, wymagający odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.

 

Jak zatem wykonać zdjęcie na niewidocznym manekinie? Opiszemy to pokrótce na przykładzie męskiej koszulki:

Po pierwsze, należy koszulkę odpowiednio przygotować do zdjęcia – żelazko i rolka do czyszczenia ubrań mogą się okazać niezbędne.

Kolejny etap, to oczywiście – ubranie manekina w koszulkę. Odpowiednie ułożenie produktu na manekinie jest kluczowe dla późniejszej obróbki, dlatego tak ważnym jest, aby go odpowiednio uformować. Jeżeli odstaje kawałek materiału staramy się go dopasować do całości jeżeli jest zbyt luźny –  spinamy w niewidocznym miejscu.

Czasami – gdy istnieje taka potrzeba – wykonujemy dodatkowe zdjęcia poszczególnych elementów odzieży w innym ułożeniu. Może to być konieczne w przypadku odzieży niestandardowej  lub asymetrycznej. Dodatkowo nie możemy zapomnieć o wykonaniu zdjęcia wnętrza produktu, które będzie nam potrzebne do stworzenia omawianego „efektu ducha”.

W kolejnych etapach zdjęcia przechodzą przez profesjonalny proces postprodukcji zawierający:

  1. Wywołanie zdjęcia – na odpowiednio skalibrowanym monitorze graficznym  – produkt prezentuje się inaczej niż w studio. Nadajemy mu odpowiednią barwę, nasycenie kolorem, jasność i kontrast;
  2. Kolejny etap, to dopasowanie kształtu do wytycznych (przeważnie na podstawie opracowanego wcześniej szablonu);
  3. Po uzyskaniu wymaganego kształu- kolejnym krokiem jest precyzyjne wyszparowanie produktu, czyli wycięcie go z tła. Na tym etapie pozbywamy się również niechcianych elementów manekina;
  4. Profesjonalny retusz graficzny – czyli czyszczenie wszystkich niedoskonałości znajdujących się na zdjęciu takich jak wystające nitki, zabrudzenia czy zanieczyszczenia materiału;
  5. Łączymy i dopasowujemy ze sobą zewnętrzne i wewnętrzne elementy oraz dodajemy cień;
  6. Ostatnim krokiem jest nałożenie odpowiednich filtrów – dopasowanych do całości kolekcji.
  7. Efekt końcowy po narzuceniu filtrów:

W ten sposób powstają zdjęcia typu „duch”, nazywane inaczej zdjęciami na niewidocznym manekinie. Zdjęcia duch bardzo szybko zyskują na popularności – korzystają z nich duże i małe sklepy internetowe, projektanci mody, a także producenci i dystrybutorzy odzieży.

Zdjęcia odzieży typu duch stały się bardzo atrakcyjna formą przedstawienia produktu zarówno w Internecie np. na aukcjach Allegro jak i w czasopismach czy gazetkach reklamowych. Jest to jedno rozwiązanie pozwalające efektywnie zaprezentować sprzedawaną odzież. Tego typu zdjęcia doskonale odzwierciedlają wygląd produktu – jego fason, kształt i inne cechy charakterystyczne. Podczas sesji z niewidocznym manekinem jesteśmy w stanie oddać więcej szczegółów i podkreślić cechy danego produktu lepiej, niż np. podczas sesji z modelem.

Wszystkie zdjęcia, niezależnie od tego, czy są to zdjęcia ubrań na płasko, na modelu, na manekinie czy zdjęcia typu “duch”, wymagają` precyzyjnego retuszu. Wyrównanie kolorytu, dobranie filtrów, retusz – wszystkie te czynności wymagają odpowiednich umiejętności, których nabywa się poprzez wieloletnią pracę w studio fotografii produktowej. Zapraszamy do zapoznania się z naszym portfolio, zawierającym liczne realizacje z zakresu fotografii odzieży i zdjęć typu duch.